X

Posiadasz nieaktualną wersję przeglądarki Internet Explorer. Aby poprawnie wyświetlić serwis zalecamy pobranie jej aktualizacji lub jednej z alternatyw:

ie

Internet Explorer

opera

Opera

chome

Google Chrome

fire fox

Mozilla Firefox

Rekordowe loty z Babimostu

Data publikacji: 05.01.2018

Port Lotniczy Zielona Góra Babimost w 2017 roku obsłużył rekordową liczbę pasażerów – 17,7 tys. To w porównaniu z rokiem ubiegłym (8,7 tys.) wzrost o 103 proc.!


babimost.jpg

Od marca połączenia na trasie Zielona Góra - Warszawa obsługuje firma LOT, dzięki czemu Port Lotniczy w Babimoście znalazł się w siatce połączeń międzynarodowych. – To pokazuje, że lotnisko w Babimoście ma ogromny potencjał i warto w nie inwestować. Ten wynik świadczy o tym, że Lubuskie potrzebuje portu lotniczego – komentuje marszałek Elżbieta Anna Polak. 

Na wzrost liczby pasażerów wpływ miała zmiana przewoźnika (od marca połączenia realizują PLL LOT) oraz włączenie lotniska do międzynarodowej siatki połączeń. Oznacza to, że wylatując z Babimostu mamy szasnę na transfer do różnych destynacji europejskich i nie tylko. Pasażerowie chętnie też korzystają z ruchu „point to point”, czyli przelotu na trasie Zielona Góra – Warszawa – Zielona Góra. Jest to obecnie najszybszy i najwygodniejszy sposób dotarcia do stolicy. Obecne połączenie lotnicze z Babimostu do Warszawy i z powrotem jest m.in. alternatywą dla podróży koleją z/do stolicy, która od czerwca br. jest utrudniona ze względu na likwidację pociągu „Lech” oraz wydłużenie czasu przejazdu spowodowane modernizacją linii kolejowej na odcinku Poznań – Warszawa. 

Samorząd województwa od 2010 roku – od momentu przejęcie portu lotniczego wykonał szereg działań mających na celu rozwój portu oraz wykorzystanie jego potencjału. 

Historia Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost

2008 r. – Ustawa umożliwiająca komunalizację byłego lotniska wojskowego w Babimoście i otwierająca samorządowi drogę do jego przejęcia

2010 r. - Sejmik Województwa Lubuskiego wyraził wolę przejęcia portu lotniczego

13 kwietnia 2010 r. - podpisanie aktu założycielskiego Lotnisko Zielona Góra/Babimost Spółka z o.o., gdzie Województwo Lubuskie objęło 100% kapitału Spółki.

27 maja 2010 r. – podpisanie umowy w sprawie przejęcia infrastruktury lotniska w formie darowizny od Skarbu Państwa

2010 r. – pierwsze połączenie lotnicze na trasie Zielona Góra - Warszawa

20 czerwca 2011 r. – pierwszy lot z nowym przewoźnikiem – firma SprintAir (połączenia z Warszawą wznowiono po półrocznej przerwie)

13 października 2011 r. - uchwała Sejmiku Województwa Lubuskiego upoważniająca Zarząd WL do zawarcia umowy na wieloletnie (2012-2015) finansowanie do celów promocyjnych połączenia lotniczego na trasie Zielona Góra – Warszawa – Zielona Góra.

13 kwietnia 2012 r. - podpisanie umowy pomiędzy Przedsiębiorstwem Państwowym „Porty Lotnicze” (PPL), Województwem Lubuskim a Spółką (na realizację celów Strategii Rozwoju PL ZG/B do roku 2040).

16 lipca 2012 r. - podpisanie umowy pomiędzy PPL, Województwem Lubuskim a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP)

2013 r. - podpisanie umowy z PPL o wzajemnej współpracy (do 2016 roku). Strony zobowiązały się w niej do pewnych zadań. W myśl umowy województwo musi spełnić konkretne warunki komunalizacji, czyli nieodpłatnego przejęcia mienia lotniczego, płyty lotniskowej i całego otoczenia. Te warunki to prowadzenie lotniska przez 30 lat, nie tylko w gotowości do operacji cywilnych, ale również w gotowości do operacji wojskowych. 

Województwo lubuskie wzięło na siebie także zadania inwestycyjne i je zrealizowało. Wszystkie inwestycje opiewały na kwotę ponad 16 mln.

2013 r. – montaż systemu ILS 

2014 r. – montaż systemu Meteo-AWOS - automatycznego systemu pomiarowego parametrów meteorologicznych

2 marca 2017 r. – LOT wraca na lotnisko w Babimoście. Pierwsze połączenie z Warszawy z nowym przewoźnikiem. Od tego dnia Port Lotniczy w Babimoście znalazł się w siatce połączeń lotniczych. 

Inwestycje wykonane przez Samorząd Województwa: 

  • ILS, czyli system wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności. Wartość inwestycji współfinansowanej z LRPO to prawie 4 mln zł. Dzięki dostosowaniu lotniska do europejskich wymogów bezpieczeństwa, port będzie mógł działać przez całą dobę i obsługiwać lotniczy transport towarowy.
  • budowa drogi patrolowej – koszt: 859,9 tys. zł
  • budowa sieci energetycznej zasilającej pionowe znaki nawigacyjne – koszt: 860 tys. zł
  • budowa strażnicy Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej – 3,1 mln zł
  • naprawa/remont nawierzchni Płyty Postoju Samolotów nr 1 i drogi kołowania „Echo” – koszt: 640 tys. zł
  • naprawa/remont oświetlenia projektorowego PPS nr 1 i DK „Echo”
  • budowa Hali Kontroli Przylotów – koszt: 3,2 mln zł

006930.png

 

 Źródło: Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego

idn3588

INNE ARTYKUŁY, KTÓRE MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ



Bilety na wydarzenia

ZIELONA GÓRA I LUBUSKIE

zobacz więcej na bilety.infoludek.pl
logo

Serwis Informacyjny

tel. +48 91 88 69 601

Serwis Ogłoszenia


tel. +48 91 88 69 602

Serwis Katalog (firmy i opinie)


tel. +48 91 88 69 603